Informatie

Kennis, informatie en goede gewoontes

Vertrouwen en samenwerking in het team

Vertrouwen en samenwerking

Het valt niet altijd mee om je staande te houden in een turbulente, veeleisende omgeving. Het is tijd om meer stil te staan en bewust na te denken over de verbeteringen die je aan kunt brengen. Er is een mogelijkheid om de relatie met collega’s onderling te verbeteren. Samen nieuwe plannen maken en werken aan de toekomst.

Stel jezelf voor dat je naar jezelf kunt kijken.

We blijven altijd kritisch kijken. We ventileren gedachten of opmerkingen af en toe onderling om te kijken hoe anderen hierover denken. De ene persoon spreekt zich vaker uit en de ander blijft meer op de achtergrond. Heel soms ontstaan er irritaties soms zelfs verdriet. Af en toe weten we niet of de ander het goed of verkeerd bedoelt. Zo gaat dat in een team.

Het is altijd zinnig om stil te staan bij het communicatieproces. Communicatie is de smeerolie in het team. Het gaat dan vooral over de manier van communiceren en niet zozeer om de inhoud.

Heb je weleens feedback ontvangen? Heb je al een keer een collega aangesproken op haar gedrag of manier van doen? In het communicatieve proces onderscheiden we inhoud van gevoelens. Onbewust wordt je gedrag in veel gevallen gestuurd door het gedrag van anderen. Om een gunst vragen is moeilijker als iemand boos kijkt. Je zal deze persoon anders benaderen als hij of zij blij kijkt. Jouw waarneming bepaalt hoe je die persoon benadert.

Als je langer met elkaar samenwerkt, denk je vaak al te weten wat die ander voor gevoel heeft of kun je al voorspellen wat de reactie zal zijn. Hier schuilen gevaren in. Je gaat voor een ander denken en je beslissingen hierop baseren. Bovendien is het goed denkbaar dat de andere persoon een hele andere interpretatie geeft aan jouw woorden.

Als je iets wil zeggen over de sterkte van een geneesmiddel of andere vastgelegde afspraken in de apotheek of praktijk begrijpt iedereen waar je het over hebt. Maar gaat het over dingen die jij onprettig, mooi of spannend vindt dan is het een ander verhaal. Er zijn veel verschillende mensen en iedereen gaat hier anders mee om.

Luisteren

Luisteren is de belangrijkste vaardigheid. Kun je goed luisteren, dan voelt de ander zich gehoord. Feedback ontvangen kan moeilijk zijn, maar het geven van feedback op de juiste manier kan nog veel moeilijker zijn. Door open te staan voor anderen ontvang je feedback en wordt je je beter bewust van je eigen gedrag.

Open staan voor anderen kun je doen door tijd te investeren in jullie contact. Je kunt het zien als een leerproces en jij hebt daarbij de mogelijkheid gekregen van een ander om je gedrag te veranderen. Het uitwisselen van feedback maakt de communicatie inzichtelijker en daardoor effectiever. Je kent elkaar beter en begrijpt elkaar beter.

Let altijd op het doel.

Wat wil je bereiken met de feedback die je geeft. Feedback kan voor de ontvanger nieuw zijn en deze persoon aan het denken zetten. Het kan heel positief zijn, maar ook soms pijnlijk. Het is goed om je feedback voor te leggen en de ander reactietijd te geven. Zo kan deze persoon zich bewust worden van zijn eigen gedrag.

Als iemand niet lekker in zijn vel zit, kan deze persoon moeilijker naar zichzelf kijken en is het waarschijnlijk beter een ander moment te kiezen. Het kan dan namelijk veel harder aankomen.

Feedback
Feedback wordt vaak gegeven naar aanleiding van gedrag, dat negatief wordt beleefd. Deze feedback wordt dan meestal verstaan als eis aan de ontvanger om zijn gedrag naast zich neer te leggen. De ontvanger wordt bijna verplicht om zich aan te passen aan de ander. Door feedback te geven zonder eisen te stellen, geef je de ontvanger de vrijheid om zich aan te passen.

Feedback is niet altijd negatief bedoeld. Het kan opbouwend worden gebruikt. Wil je samen verder komen, laat elkaar dan vooral weten hoe blij je met elkaar bent. Mensen zijn zich meestal niet zo bewust van de dingen die ze goed doen of die positief over komen op een ander.

Tip: Geef elkaar vaker een compliment

Dit bevordert de sfeer. In het team onderling maar zeker ook als leidinggevende is het goed hierbij stil te staan. Je kunt het zelfs inplannen of een reminder neerzetten.
Een goede samenwerking begint bij een duidelijke basis van vertrouwen. Is deze verstoord dan kunnen er vervelende situaties ontstaan en ook kan dit enorm veel energie en tijd kosten. Is de werksfeer verslechterd of is geen sprake van onderling vertrouwen op de werkvloer dan kunnen en willen wij jullie graag helpen. We bieden trainingen aan en dat doen we op maat.

Werkplezier
Wil je nog meer werkplezier? Is er bij jullie een goede basis en willen jullie werken aan het verbeteren in processen? Tijd besparen en het werk nog leuker maken? We helpen jullie graag naar een hoger niveau waarin alles overzichtelijk blijft. Kom naar het Northeast Benefiet Symposium

(Hoog)Sensitieve werknemer
Als (hoog)sensitieve werknemer beschik je over een aantal prachtige kwaliteiten die met jouw gevoeligheid samenhangen. Daarmee vorm je een grote meerwaarde voor de organisatie. Maar hoog gevoeligheid kent ook zijn schaduwkanten. Wij hebben een een boekentip over de (hoog)sensitieve werknemer 

Met vriendelijk groet

Ellen Kruize

Eigenaar Northeast Personeelsdiensten | Apothekersassistent

Ben jij doktersassistent of apothekersassistent en heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of ben je op zoek naar een andere baan? Ik help je graag, wil je meer weten neem dan contact met ons op. Alle vacatures kun je hier vinden.

Northeast helpt graag om het werk leuker te maken! Op de hoogte blijven van ons nieuws kan via deze link: Aanmelden

Neem contact op