Informatie

Kennis, informatie en goede gewoontes

De lijdende apothekersassistente | Column

Apothekersassistent(e) of Doktersassistent(e)

Compliment: geluk in een geschenkverpakking. Download hier deze poster.

De lijdende apothekersassistente | Column

Zou er een beroepsgroep zijn in de zorg die de laatste 10 jaar meer geschoffeerd is dan de apothekersassistente? Het is een Godswonder dat ze er nog zijn.

We zijn bijna 11 jaar onderweg met het preferentiebeleid. Al die tijd wordt dagelijks een substantieel deel van de circa 16 000 apotheekmedewerkers geconfronteerd met pisnijdige patiënten. Alle vormen van onheuse bejegeningen kunt u inmiddels zelf wel invullen. We zijn 5 jaar op pad met de 1e terhandstelling. Ook hier weer genoeg reden voor geneesmiddelgebruikend Nederland eens flink van leer te trekken tegen de apothekersassistenten. En wat te denken van de niet leverbare medicatie? Het is graag een alternatief of anders niets. Wat er niet is, is er niet.

Hoezo die bruuskering? Alleen omdat de assistenten regels uitvoeren die door derden, lees verzekeraars en overheid worden bedacht. Dat is de voornaamste reden. De dames worden daarnaast uitgemolken door idioterie verzonnen door wie dan ook, met nutteloze verplichtingen die geen enkel doel dienen anders dan administratieve rimram. Wat dacht je verder nog van de continue negatieve publiciteit in de media over de apotheek al dan niet door riooljournalistiek.
Dit moet ophouden en wel NU. Het beroep is de afgelopen jaren naar de kloten geholpen. Kan en wil er geen ander woord voor gebruiken. Vooral door invloeden van buitenaf waar geen apotheekmedewerker of apotheker iets aan kan doen. Ook de KNMP heeft de dames nagenoeg volledig links laten liggen. Van “Ontregel de Zorg” hoeven we evenmin iets te verwachten. Mooiweerpraatjes zonder daadkracht. Zorgverzekeraars en overheid hebben alle aangepaste regelgeving uit gemakzucht over de schutting gegooid zonder de verzekerden helder en expliciet te informeren en de apotheekmedewerkers vervolgens de rommel laten opruimen.

De schier eindeloze discussies over preferentiebeleid, over de splitsing van 1e en vervolguitgifte alsmede de niet leverbare medicatie hoort gewoon niet in de apotheek thuis. Wanneer is het geneesmiddelgebruikend Nederland eens duidelijk dat de apotheek de sluitpost is, alle shit van iedereen voor zijn kiezen krijgt maar part nog deel heeft aan de invoering van het fenomeen of de oorzaak van het probleem. Wij zijn continu bezig problemen van anderen op te lossen.
Bijna elke apotheekdiscussie is een gevolg van beleid van ZN, VWS, NZA danwel de individuele zorgverzekeraars. Dat is de enige plek waar Nederland zijn beklag dient te doen. Daar en nergens anders! En als je geen ander doosje wil, dan is dat volkomen begrijpelijk maar argumenteer tegen de juiste instantie. Er wordt in NL 100 miljard uitgegeven aan gezondheidszorg, waarvan 4 miljard aan kosten via de apotheek. Als daar 100 miljoen extra bijkomt door aanpassing van het preferentiebeleid stijgt de premie met circa 70 cent per maand. Hebben we dat er voor over? Te ja of te nee? Het zou heel veel rust geven in de apotheek en bijdragen aan een betere kwaliteit van leven voor heel veel verzekerden. Als we geen aanpassing doorvoeren, dan zij dat zo maar dat betekent wel dat de verzekerde slikt wat de verzekeraar wenst en dat zonder discussie. Anders helaas gewoon kontant betalen!

Inzake geneesmiddeltekorten zijn apotheekmedewerkers continu aan het overleggen met voorschrijvers om vervangende medicatie te regelen. En wat krijg je: een grote mond, u weet toch dat ik gevoelig ben voor medicijnen en alleen dat merk wil hebben. Ondertussen worden de assistenten naar allerhande trainingen gestuurd om slecht-nieuws gesprekken te voeren of hoe om te gaan met boze of agressieve cliënten. Het is te zot voor woorden. De dames zijn ingesteld en opgeleid om zorg te verlenen. Niet op de hele dag bezig te zijn de rommel op te ruimen en de zaak te sussen. Iemand enig idee wat voor impact alle heisa heeft op de geestelijke toestand van de apotheekmedewerker en de arbeidsmotivatie? Dankzij de belangeloze inzet van mijn team is de toko hier ook blijven draaien tijdens mijn ziekte/afwezigheid. Er is extra gewerkt, vakantie voor opgezegd etc. Op assistentes kun je bouwen maar ze zijn landelijk gezien compleet verwaarloosd.

Als teken van stil protest zouden wat mij betreft op 1 mei a.s., de dag van de arbeid, de apotheken in Nederland pas om 12 uur de deuren moeten openen. Tot die tijd de dienstwaarneming. En na 12 uur wil ik van niemand maar dan ook van niemand meer een onvertogen woord horen richting de apothekersassistente over het preferentiebeleid of de niet leverbare medicatie. Dit sluit naadloos aan bij de campagne van SIRE, “DOESLIEF”. Dring de verhorking van de samenleving terug. Als je wil klagen sta je in je recht maar doe het dan wel bij het juiste loket: de verzekeraar! Na 10 jaar zijn de apothekersassistenten en de apothekers het wel zat, spuugzat, nog langer het afvoerputje te zijn! Doet u mee op 1 mei?

Laat nu svp 1 keer heel apotheekhoudend Nederland solidair zijn met de apotheekmedewerkers.
Supertramp: Give a little bit

Carlo Schneider
Laren Nh

Actie:

We hebben een poster gemaakt voor apothekersassistenten en we hebben er ook één gemaakt voor doktersassistenten :

 Compliment: geluk in een geschenkverpakking. Download hier deze poster.

Wij delen deze week een aantal quotes over het geven van complimenten op onze socials. #DOESLIEF

Dit artikel heb overgenomen uit de onderstaande bron. Het was de moeite waard om het te delen!

Met vriendelijk groet

Ellen Kruize

Eigenaar Northeast Personeelsdiensten | Apothekersassistent

Op de hoogte blijven van ons nieuws kan via deze link:


Kom jij naar ons Benefiet Symposium? Ben jij doktersassistent of apothekersassistent en heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of ben je op zoek naar een andere baan? Ik help je graag, wil je meer weten neem dan contact met ons op. Alle vacatures kun je hier vinden. Northeast helpt graag om het werk leuker te maken!


Bron: apotheekkennisbank.nl